Britse hof coördineert voorlichting

Vorsten

22/01/2014 10:48 am

LONDEN – Alle communicatie onder één dak. Dat is de nieuwe opzet van de ‘voorlichtingsdienst’ van de Britse koninklijke familie. Tot nu toe waren er drie gescheiden afdelingen, die elkaar af en toe zelfs beconcurreerden.

De koningin had op Buckingham Palace haar communicatieafdeling, prins Charles beschikte over zijn eigen staf in Clarence House en prins William had zijn eigen mensen in Kensington Palace. Dat gaat nu veranderen. De drie worden samengevoegd, werken vanuit Buckingham Palace en krijgen Charles’ hoofd van de persafdeling als nieuwe baas.

Anders dan in Nederland waar de communicatie over en voor het koningshuis een overheidstaak is, verzorgd door de Rijksvoorlichtingsdienst, hebben in de meeste andere landen de paleizen de persvoorlichting in eigen hand. De Britse koninklijke familie, waarvoor op de hele wereld belangstelling bestaat, beschikt over een grote staf en een geoliede publiciteitsmachine.

Mediastrategie

In het verleden wilde de staf van Charles de tegenvoeters in Buckingham Palace nog wel eens tegenwerken en prinses Diana ging soms daar weer dwars tegenin met het doel zelf alle aandacht op te eisen. De spindokters van Charles hadden het druk om zijn imago te bewaren, en later om zijn nieuwe vrouw Camilla geaccepteerd te krijgen bij het grote publiek. Een goede mediastrategie was daarbij essentieel.

Het besluit om alles onder één dak te brengen wordt in de Britse media deze dagen ook gezien ook gezien als teken dat koningin Elizabeth – ze wordt in april 88 – geleidelijk meer werkzaamheden overdraagt aan haar oudste zoon, zonder overigens ook maar een seconde te denken aan aftreden.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Vorstenhuizen