Harry eist tonnen schadevergoeding voor illegale telefoontaps

Vorsten

30/06/2023 4:00 pm

De Britse prins Harry eist een schadevergoeding tot 320.000 pond (ruim 370.000 euro) van Mirror Group Newspapers (MGN), de eigenaar van tabloids als de Daily Mirror, Sunday Mirror en Sunday People. Harry had de uitgever, samen met tientallen andere prominenten, aangeklaagd wegens het vermeend illegaal aftappen van telefoongesprekken.

Volgens Harry zou hij sinds 1996 in totaal 15 jaar lang afgeluisterd zijn en werden op basis van de gesprekken meer dan 140 artikelen in de tabloids gepubliceerd. De zaak die hij had aangespannen gaat om 33 gepubliceerde verhalen waarvan de informatie hiervoor volgens de prins illegaal verkregen was. Mocht de rechter Harry voor alle 33 artikelen gelijk geven, dan kan hij tot 320.000 pond eisen van MGN. De uitgever zelf stelt dat Harry niet meer dan 37.000 pond zou moeten krijgen, zelfs al wordt hij in alle gevallen in het gelijk gesteld.

De rechtbank kan bovendien ook oordelen dat Harry recht heeft op zogenoemde verzwaarde schadevergoeding. Deze kan worden toegekend om een eiser te compenseren voor extra leed als gevolg van de handelingen van de tegenpartij. MGN ontkent dat de informatie voor de verhalen illegaal is verkregen. De uitgever bekende aan het begin van de rechtszaak wel dat er bij een verhaal uit 2004 op illegale wijze informatie was ingewonnen voor een artikel. Dit stuk is echter geen onderdeel van de zaak, maar voor dat incident zou Harry volgens MGN nog wel 500 pond aan schadevergoeding kunnen krijgen.









De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."





Meer Verenigd Koninkrijk