Máxima leert over matchen en uitdagingen

Vorsten

27/01/2016 3:34 pm

NOOTDORP – Maatschappelijk ondernemen is nog een hele uitdaging. Dat leerde koningin Máxima woensdag tijdens een werkbezoek aan Nootdorp. Ondernemingen willen best een helpende hand toesteken, maar hoe bereiken ze verenigingen en maatschappelijke organisaties die hulp kunnen gebruiken – en andersom. Daarbij gaat het niet per se om geld, maar om steun met bijvoorbeeld materialen, of mankracht.

Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is wat de Coöperatie de Nederlandse Uitdaging doet, met steun van het Oranjefonds. Bij het in 1999 op kleine schaal in Arnhem begonnen initiatief van Gerda Geurtsen zijn nadat de eerste stappen naar landelijke uitbreiding werd gezet, inmiddels 41 verenigingen aangesloten. In Nootdorp bezocht Máxima de lokale ‘Uitdaging’, die nu net een jaar met succes draait.

Centraal in elke organisatie staat de ‘matchgroep’, die met gebruik van het netwerk van een ‘oude rot’ het plaatselijke bedrijfsleven uitdaagt om maatschappelijk betrokken ondernemen in de praktijk te brengen. In Nootdorp bijvoorbeeld was dat gebeurd met het opzetten van een Speelgoedbank. Niet alle ouders hebben geld voor speelgoed of verjaardagscadeautjes, zo vertelde Annet van Bilsen, één van de matchmakers.

Speelgoedbank

“Een vrouw hoorde van een kind dat hij dacht dat hij altijd stout was. Sinterklaas bracht immers nooit cadeautjes”, aldus Van Bilsen. Dat zette de vrouw, zelf ook onbemiddeld, aan tot het opzetten van de Speelgoedbank, waarbij de lokale Uitdaging voor de uitwerking zorgde en via het plaatselijke bedrijfsleven aan speelgoed – ook gebruikt – werd geholpen.

Máxima vroeg honderduit. De hulp die werd geboden was in geld te berekenen, maar hoe werd de sociale impact gemeten wilde ze weten. Het welzijn van iemand is immers niet in geld uit te drukken, zo stelde ze. Máxima vroeg ook hoe de Coöperatie eventueel omging met tegenslagen, en hoe ideeën tussen de verschillende plaatselijke vestigingen werden uitgewisseld, en wat de direct betrokkenen er zelf aan over hielden. Niet financieel, maar aan ervaring en voldoening. Op die vraag kwam een stortvloed aan enthousiaste verhalen los, ter illustratie dat het initiatief is aangeslagen.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Vorstenhuizen