Máxima neemt kijkje in Amsterdamse Stadsschouwburg

Vorsten

2021-04-15 15:55:42

Koningin Máxima heeft donderdagmiddag het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) bezocht om zich op de hoogte te stellen van de gevolgen van de coronapandemie voor het theaterbedrijf. Al bijna een jaar mag er geen of nauwelijks publiek bij voorstellingen, maar via livestreams is een nieuw publiek aangeboord, ook buiten Nederland, zo hoorde Máxima.

De koningin ging een maand geleden al eens langs bij het Nationaal Dans Theater om meer te horen over de effecten van de coronacrisis op de danssector. Net als in Den Haag woonde Máxima bij ITA een deel van een repetitie bij, sprak ze met regisseur en acteurs en met de technici die verantwoordelijk zijn voor het nieuwe ‘ITALive’.

Máxima kreeg een voorproefje van de nieuwe productie ‘De uren’ van Michael Cunningham. De verfilming daarvan had ze niet gezien, en het boek was lang geleden gelezen vertelde Máxima in de Grote Zaal van de Stadsschouwburg. De try-outs van deze voorstelling beginnen vrijdag en maken deel uit van de proef ‘testen voor toegang’. Dat betekent dat publiek met een geldig coronatestbewijs gratis toegang kan krijgen.

Compilatie

Op het toneel ging de koningin in gesprek met regisseur en theatermaker Eline Arbo, afkomstig uit het Noorse Tromsø en vorig jaar winnaar van de Regieprijs, en met een aantal van de acteurs. Centraal stond onder meer de vraag hoe het is om te spelen zonder publiek en wat voor aanpassingen de aanwezigheid van een camera vragen. Majd Mardo vertelde dat hij zich nu veel meer concentreerde op de inhoud. “Anders ben je meer bezig met het publiek. Wie let er op, wie zit te slapen. Dat heb je nu niet.”

Máxima wilde weten of het zo bewust zijn van publiek misschien met de jaren sleet. “Hebben acteurs die meer kilometers hebben gemaakt dat ook?”, vroeg ze aan de van oorsprong Vlaamse actrice en sinds 2005 vaste kracht van Toneelgroep Amsterdam, Chris Nietvelt. Die antwoordde dat het niet echt sleet. “Misschien kunt u het beter verbergen”, opperde de koningin.

Ze kreeg in de tweede zaal van de schouwburg een compilatie te zien van de voorstellingen die het afgelopen jaar live zijn gestreamd. “Het moest ook daadwerkelijk live zijn”, zei directeur Wouter van Ransbeek. De uitvoering leverde nog weleens spanning op tussen de toneelregisseur en de ingehuurde televisieregisseur, maar Máxima kreeg via een verbinding met het Australische Adelaide te horen dat de kwaliteit inmiddels zo goed is dat het Australische publiek dat in een grote theaterzaal had gekeken eigenlijk niet wilde geloven dat het echt live was en geen film. Livestreams gaan ook in de toekomst zeker door, aldus Van Ransbeek. “We hebben een heel nieuw publiek aangeboord.”














Meer Vorstenhuizen