Koning Willem-Alexander heeft vrijdagmiddag een werkbezoek gebracht aan de in 2018 geopende Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Hij maakte een rit van station Europaplein naar Noord, met een tussenstop op station Rokin om de daar in vitrines tentoongestelde duizenden archeologische vondsten van de bouw van de metrolijn te bekijken.
De koning werd onder meer begeleid door wethouder Sharon Dijksma van Verkeer van Vervoer. De Amsterdamse metro kende hij al van een werkbezoek aan Zuid-Oost in najaar 2016 met toenmalig burgemeester Eberhard van der Laan. Toen werd ook de metro gepakt. Dat Willem-Alexander in de trein stapte wekte overigens weinig opzien. De meeste medereizigers bleven onverstoord op de schermpjes van hun mobiele telefoons kijken en merkten het koninklijk bezoek niet of amper op.
https://www.instagram.com/p/CFkFs8ZnVZx/
Openbaar vervoer mag zich dit jaar in bijzondere aandacht van de koning verheugen. Bij de traditionele nieuwjaarsontvangst in het Koninklijk Paleis in Amsterdam waren speciaal tientallen vertegenwoordigers uit de ov-sector uitgenodigd. “Alleen met de trein vervoert u samen al een miljoen reizigers per dag. En dan heb ik het nog niet over alle bussen, trams, en veerboten. U zorgt ervoor dat Nederland in beweging kan blijven. En dat op een manier die vriendelijk is voor milieu en klimaat”, zei hij in zijn nieuwjaarstoespraak.
Spons
Het bezoek aan de roemruchte en 3,1 miljard euro kostende Noord-Zuidlijn, die jarenlang het Amsterdamse hoofdpijndossier vormde en nu het grote succesverhaal is, was voor eerder dit jaar gepland maar de coronacrisis noodde tot uitstel. Dat maakte de visite niet minder relevant, aldus de koning die als een spons alle informatie opzoog en ook zeer geïnteresseerd was in de toekomstplannen zoals de verlenging naar Schiphol en Hoofddorp. Hij vroeg ook naar de effecten van de coronacrisis op het aantal reizigers en naar de impact op Amsterdam. Mooi voor Willem-Alexander was ook dat hij even in de bestuurderscabine kon komen. “Dat is leuk”, zei ook de GVB-bestuurder, die van tevoren niet was verteld over de bijzondere reiziger.
Op station Noord ging de koning in gesprek over de lessen die uit de aanleg van metrolijn zijn getrokken, over wat er in de toekomst anders moet – meer transparantie vanaf het begin bijvoorbeeld – en hoe de ervaringen van de Noord-Zuidlijn ook bij andere grotere infrastructurele projecten kunnen worden gebruikt. Eén les was dat een waarzegger van pas komt omdat het moeilijk is om tien, vijftien jaar in de toekomst te kijken. Het succes van de lijn, die begin dit jaar al zijn 50 miljoen reizigers telde, zou voldoende argument moeten zijn om de lijn uit te bouwen, zo opperde Willem-Alexander.