Koning waant zich voor even deel collectie in nieuw kunstdepot

Vorsten

05/11/2021 4:23 pm

Koning Willem-Alexander voelde zich tijdens de opening van het Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam voor even onderdeel van de collectie. Dat zei de vorst toen hij van heel dichtbij de beroemde gipsen sculptuur Eva van Rodin mocht bewonderen.

Het levensgrote werk van de naakte Eva vormde de eerste stop van de rondleiding die de koning vrijdagmiddag kreeg in het even daarvoor door hem geopende depot. Het werk van Auguste Rodin is al een eeuw in het bezit van het museum Boijmans van Beuningen, en was tot de verbouwing daarvan vast onderdeel van de collectie. Nu het museum is gesloten, heeft Eva in een kleine vitrine op de vierde etage een nieuw plekje gekregen. Speciaal voor de opening was de vitrine geopend en kon Willem-Alexander naast haar staan. Van hoogtevrees moest de koning daarbij overigens ook geen last hebben, want de glazen ondergrond onder Eva’s voeten biedt uitzicht op maar liefst drie etages lager.

Tijdens de volgende stop, het schilderijendepot op de vijfde etage van het spiegelende bouwwerk, kreeg de vorst uitleg over het onderhouden en bewaren van schilderwerk. Omdat het depot geen museum is, worden de werken er schoongemaakt, geconserveerd en gerestaureerd. In het schilderijendepot zijn onder meer doeken te zien die tot nu toe in de kelders van het museum werden bewaard. Ook een groot paarse doek van de Amerikaan Mark Rothko hangt in deze ruimte. Om de schilderijen niet te beschadigen met vezels van kleding, droeg zowel de koning als zijn gezelschap hier een witte stofjas.

Met het gezelschap, dat bestond uit onder anderen museumdirecteuren Sjarel Ex en Ina Klaassen, burgemeester Ahmed Aboutaleb en gedeputeerde Jeanette Baljeu, bezocht Willem-Alexander als laatste het groene dakterras van de architectonische blikvanger, dat hem dankzij het heldere weer een mooi uitzicht bood op de havenstad.

Weer bij de auto aangekomen nam de vorst even de tijd om te vertellen over zijn ervaringen in het depot. Hij roemde daarbij niet alleen de bijzondere, uit 1664 spiegels bestaande buitenkant, maar noemde de binnenkant evenzo bijzonder. Hij vond dat Nederland, dat met het voor publiek toegankelijke kunstdepot een wereldprimeur te pakken heeft, heel trots mag zijn op het depot.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Nederland