Video: Koningin blij weer fysiek bezoek te kunnen brengen

Vorsten

18/02/2021 12:53 pm

Koningin Máxima heeft donderdagochtend voor het eerst dit jaar een fysiek werkbezoek gebracht. In Oud-Beijerland bezocht de koningin de Christelijke Basisschool (CBS) Sabina van Egmond. Leerlingen, onderwijzers en een aantal ouders informeerden haar over de gevolgen van de coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen op het basisonderwijs. Sinds 8 februari 2021 zijn de basisscholen weer open. Koning Willem-Alexander bezocht vorige week al een middelbare school.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Koningin Máxima sprak tijdens haar verrassingsbezoek – vooraf was degenen met wie ze zou praten verteld dat de burgemeester zou komen – met leerkrachten over de organisatie van afstandsonderwijs, de heropening van de school en mogelijke leerachterstanden. De koningin bleek daarbij op een modelschool te zijn terechtgekomen, waar leerlingen al voor de coronacrisis werkten met laptops en waar veel ruimte was om niet alleen noodopvang te bieden maar ook kwetsbare kinderen fysiek les te blijven geven. Inclusief scholieren die Nederlands niet als moedertaal hebben. “Het lijkt met de achterstand wel mee te vallen”, meent directeur Jeffery van der Veeken. “Maar we zullen het zien bij de Cito-toetsen die vandaag zijn begonnen.”

Máxima ging onder meer in gesprek met leerlingen uit groep 3 en online met groep 5 en 6, die zich op een andere locatie van de school bevonden. “Het is fijn een bezoek te kunnen doen, om fysiek weer ergens te zijn. Ik heb ook veel digitaal gewerkt”, vertelde de koningin aan de kinderen. Ze vroeg steeds naar de ervaringen met onderwijs thuis en of het thuis leren leuker was dan op school. Ook wilde ze weten of de leerlingen zich thuis beter konden concentreren of dat broertjes of zusjes misschien lastig waren.

Eigen tempo

Máxima was benieuwd naar de voordelen van digitaal onderwijs – een vraag die ze herhaalde bij onderwijzers en ouders – en wat er tijdens de lockdown werd gemist. Dat was meestal het contact met de klasgenootjes. Een van de meest genoemde voordelen was de mogelijkheid om het eigen tempo te bepalen. “Op die manier was ik eerder klaar en kon ik daarna leuke dingen doen”, zei Lotte van Moorselaar, klassenvertegenwoordigster van groep 7/8.

Bij het bezoek aan haar klas kwam het tot een onverwacht muzikaal huldeblijk aan de blij verraste koningin, die meer muziek in de klas al jaren in heel Nederland bepleit. Met mondkapjes op en begeleid door meester Ernst Jan Huising zong de groep in het Spaans “dank dat u deze klas bezoekt”. De meester nodigde de koningin uit te helpen met het nakijken van de net beëindigde Cito-toets, maar dat aanbod sloeg Máxima lachend af. “Ik ben niet bevoegd.”





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Nederland