Máxima hoort over noodzaak omscholing in reisbranche

Vorsten

10/09/2020 8:08 pm

Programma’s voor opleidingen en ontwikkeling (“O&O”) van werknemers zijn in deze tijd belangrijker dan ooit. Koningin Máxima was zich daarvan als lid van het Comité voor ondernemerschap al bewust. Bij haar werkbezoek donderdagmiddag in Rotterdam werd die overtuiging nog versterkt door Frans Radstake van ANVR, die namens de reiswereld deelnam aan het rondetafelgesprek met de koningin en SER-voorzitter Mariëtte Hamer.

“Als er niet snel een vaccin komt tegen het coronavirus verdwijnt onze sector bijna helemaal”, voorspelde hij. Dat weten de mensen die werken bij reisbureaus en aanverwante organisaties zelf ook. “Bijna de helft heeft zich nu opgegeven voor cursussen of trajecten die kunnen leiden tot ander werk, tegen slechts twintig procent begin dit jaar”, aldus Radstake.

Koningin Máxima wilde weten waar de touroperators, reisagenten en hun collega’s dan redelijk makkelijk terecht kunnen. Radstake gaf een korte opsomming: ICT, e-commerce, in algemene verkoop en normaal gesproken ook de ‘hospitality’ sector. Maar dat laatste is op dit moment niet van toepassing want die sector ligt ook aan het infuus vanwege de coronacrisis en alle beperkende maatregelen.

Grafische industrie

Een soortgelijk traject had de grafische industrie doorgemaakt. “Het is bij ons voortdurend crisis”, wist Richard Leloux van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds van de grafische media. Hij had al heel wat bedrijven en vooral bedrijfjes op het pad van onderwijs, introspectie, omscholing en duurzame inzet van personeel gezet. Eén van de lessen die Leloux daarbij had geleerd was dat de leiding goed moest meewerken en het voorbeeld moest geven. “Voor hen hebben we dus ook opleiding en ontwikkeling nodig”, reageerde koningin Máxima.

Gastvrouw Denise Doornbos van het gelijknamige bedrijf dat onder meer hoogwerkers, heftrucks, verreikers, en minikranen verhuurt en verkoopt – zoals de koningin ook uitgebreid te zien kreeg – gaf een aantal voorbeelden van hoe ze haar eigen werknemers een zetje in de goede richting had gegeven. “Mensen weten niet altijd wat ze kunnen en wat ze willen.” In het rondetafelgesprek werd verder een aantal knelpunten geïnventariseerd en benoemd, zoals onbekendheid met de opleidingsmogelijkheden en het soms langs elkaar heenwerken van de verschillende “O&O”-fondsen.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Nederland