Willem-Alexander wil geheim Haarlems succes weten

Vorsten

22/09/2020 2:25 pm

Koning Willem-Alexander wilde bij een verrassingsbezoek aan de stichting Bedrijf en Samenleving eigenlijk maar één ding weten. “Waarom staat dit Appeltje hier?”, vroeg hij aan de initiatiefnemers van het Haarlemse project dat jongeren een mentor geeft uit het bedrijfsleven, en helpt om hun leven op de rails te krijgen, bij de samenleving te betrekken of te houden. Dit jaar werd er een Appeltje mee gewonnen, de onderscheiding van het Oranjefonds.

“Wat maakt dit zo bijzonder?” was Willem-Alexander benieuwd. Er zijn ten slotte overal in Nederland soortgelijke projecten opgezet, met mentoren en hulp voor jongeren. Maar die verpieteren na verloop van tijd en verdwijnen. In Haarlem echter zijn ze al elf jaar bezig, dus er moest wel een geheim recept zijn, dacht Willem-Alexander.

Een eenduidig antwoord kreeg hij niet. Maar dat de initiatiefnemers nog altijd even enthousiast zijn, dat het bedrijfsleven goed samenwerkt en dat de gemeente ondersteunt, waren wel ingrediënten van het langdurende succes. “Zij kunnen meer voor elkaar krijgen dan wij als gemeente. We zijn beperkt in onze mogelijkheden, mede door wettelijke regels”, verklaarde burgemeester Jos Wienen, die beschermheer is van de organisatie.

Jongeren

Zo mag de gemeente jongeren boven de 23 jaar niet helpen en Bedrijf en Samenleving wel. Tot wel 27 jaar. ‘En bij 28 jaar gooien we ze er ook niet uit als ze ons nog nodig hebben”, aldus directeur Marijke Aukema, met een schuin oog naar burgemeester en gemeenteambtenaar. De koning leek het een goed plan omdat problemen nu eenmaal niet aan een leeftijdsgrens zijn gebonden.

Willem-Alexander probeerde daarna nog meer te weten komen over de winnende receptuur tijdens gesprekken met vier koppels van jongeren die de afgelopen jaren op een of andere manier zijn geholpen – met werk, met studie, met het verkrijgen van zelfstandigheid – en de betrokken mentor. Steeds weer terugkerende vraag was hoe lang de relatie met de mentor in stand bleef. Er bleek geen uiterste houdbaarheidsdatum te zijn, al was het contact verschillend: van eens per maand tot nog regelmatig.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer Nederland