Koning Filip bijna dagelijks op televisie

Vorsten

18/07/2015 10:02 am

BRUSSEL – Met koning Filip op de Belgische troon en koningin Mathilde aan zijn zijde tonen de televisiejournaals in België meer interesse in hun koningshuis dan voorheen. De media-aandacht voor de Belgische royals is terug op het oude niveau.

De aandacht was de laatste jaren van het koningschap van Albert afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Het Nieuwsarchief, een samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Antwerpen en Leuven, schrijft persbureau Belga.

Activiteiten van het koningshuis zijn altijd wel vaak aan bod gekomen in de jounaals, maar de aandacht voor het koningshuis viel enkele jaren geleden terug. Het Nieuwsarchief, dat alle nieuwsuitzendingen van VRT en VTM analyseert, stelde vast dat het koningshuis in 2003 nog goed was voor bijna 4 procent van de nieuwsitems. In 2012 halveerde die aandacht tot 2 procent. Een verklaring voor die daling is dat koning Albert en koningin Paola tijdens de laatste jaren van het koningschap van Albert hun publieke optredens flink terugschroefden.

Doorbreken

De onderzoekers vroegen zich af in welke mate koning Filip, die komende dinsdag precies twee jaar op de troon zit, die dalende trend zou kunnen doorbreken. Uiteraard kreeg het koningshuis twee jaar geleden rond de troonswisseling veel aandacht. In bijna 10 procent van alle nieuwsitems van VRT en vtm was er aandacht voor de Belgische royals.

Vorig jaar haalde de monarchie 3,6 procent van alle nieuwsitems, wat beduidend meer is dan in de laatste jaren van Albert II. Koning Filip haalde vorig jaar 325 vermeldingen, wat er op neerkomt dat hij bijna elke dag wel ergens in het televisienieuws opduikt.

Mathilde

Ook koningin Mathilde krijgt veel aandacht. Met 157 vermeldingen ‘scoort’ ze dubbel zoveel als koningin Paola, die in het verleden nooit meer dan 50 tot 60 vermeldingen per jaar kreeg.

Volgens de onderzoekers heeft de machtswissel twee jaar geleden wel degelijk het verhoopte effect gehad: de aandacht voor het koningshuis is opnieuw op het oude niveau. Toch blijven volgens onderzoekers Julie De Smedt en Marc Hooghe een aantal traditionele patronen gehandhaafd: de koningin komt vaak in beeld en krijgt relatief veel vermeldingen, maar het is toch vooral haar echtgenoot die het woord voert.





Inschrijven nieuwsbrief

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Meer België